Lezen en leren lezen; tips voor thuis

Op school leren kinderen lezen. Maar kinderen die ook thuis lezen en voorgelezen worden, krijgen er meer plezier in én ze worden leesvaardiger.
Wat is leesbevordering
Bij leesbevordering gaat het om plezier hebben in lezen. Kinderen die plezier hebben in lezen, lezen meer en worden betere lezers dan kinderen die lezen niet leuk vinden en het weinig doen.
De laatste jaren zijn kinderen minder gaan lezen. Dat komt o.a. door de invloed van internet en tv.

Waarom is lezen nodig
Lezen is niet alleen leuk en ontspannend, kinderen steken er ook wat van op. Lezen stimuleert het taalgevoel van een kind. Hij krijgt er een grotere woordenschat door en waardering voor literatuur en cultuur. En goed kunnen lezen is belangrijk voor het schoolsucces. Teksten worden alleen maar langer en ingewikkelder als je kind straks naar de middelbare school gaat.

Tien tips om thuis een gezonde leescultuur te creëren:

1. Begin vroeg met voorlezen.
  2. Laat je kind boeken lezen die hij zelf leuk vindt.
  3. Ga samen naar de bibliotheek en kies een leuk boek uit.
  4. Abonneer je kind op een leuk tijdschrift.
  5. Geef het goede voorbeeld: lees zelf veel.
  6. Stal kinderboeken leuk uit in de kamer.
  7. Verras je kind eens met een dichtbundel, een strip voor beginnende lezers, een samenleesboek of een informatief boek voor kinderen.
  8. Bekijk samen een digitaal prentenboek
  9. Kijk naar de verfilming of theatervoorstelling van een kinderboek (Minoes, Matilda, Nijntje de musical).
  10. Bied je kind eens een luisterboek aan.

(bron: website Zwijssen)